Allmänna Villkor – Instad AB

Gäller från och med 2025-05-19

Dessa villkor gäller för alla tjänster som utförs av Instad AB (”Instad”) och omfattar samtliga uppdrag inom flyttjänster, städtjänster, transport, fastighetsservice, bygg- och renoveringsarbeten. Villkoren gäller gentemot såväl privatpersoner som företag, om inte annat uttryckligen avtalats skriftligen.


Allmänna villkor för Instad

1. Bokning och Avbokning

  • Bokning av tjänst sker via hemsida, e-post, telefon eller annan skriftlig/muntlig överenskommelse.
  • Bokning är bindande när Instad har bekräftat uppdraget.
  • Avbokning ska ske skriftligen senast 48 timmar före avtalad starttid.
  • Vid avbokning senare än 48 timmar före arbetets start debiteras 50 % av överenskommet pris.
  • Vid avbokning inom 24 timmar, eller om Kunden inte är på plats vid arbetets start, debiteras 100 % av priset.
  • Om arbete inte kan utföras p.g.a. hinder orsakade av Kunden (t.ex. brist på tillgång, nycklar, material) faktureras fullt belopp.

2. Utförande och Kundens ansvar

2.1 Tillgång till arbetsplats

  • Kunden ansvarar för att Instad har full tillgång till arbetsplatsen under hela arbetets gång.
  • Portkoder, nycklar, passérsystem och annan tillträdesinformation ska lämnas i god tid före start.

2.2 Förberedelser

Allmänt (gäller samtliga tjänster):
  • Kunden ansvarar för att arbetsområdet är tillgängligt och att eventuella hinder, ömtåliga eller värdefulla föremål har avlägsnats eller skyddats.
  • Kunden ansvarar för att tillgång till el, vatten, avlopp och sanitära utrymmen finns under hela uppdragets gång, där detta är nödvändigt.
  • Om arbetsområdet eller objektets skick avviker väsentligt från den beskrivning som legat till grund för bokningen, har företaget rätt att avböja eller avbryta arbetet. Om uppdraget ändå ska fullföljas, debiteras extra kostnad utifrån tids- och resursåtgång, vilket ska kommuniceras och godkännas av kunden innan arbetet fortsätter.
Flyttjänster:
  • Endast de föremål som specificerats vid bokning kommer att ingå i uppdraget. Önskar kunden flytt av ytterligare föremål görs en bedömning på plats om det finns kapacitet. Extra föremål debiteras separat efter godkännande från kunden.
  • Kunden ska se till att samtliga flyttobjekt är packade på ett säkert sätt och redo för transport. Skrymmande eller tunga objekt ska vara demonterade om detta inte särskilt avtalats.
  • Kyl, frys, spis, tvättmaskin och liknande vitvaror ska vara urkopplade, tömda, avfrostade (vid behov) och framdragna om de ska flyttas.
  • Om kunden begär att personal drar fram tunga vitvaror ansvarar företaget inte för eventuella skador på golv, väggar eller apparater.
Städtjänster:
  • Kunden ansvarar för att ytor som ska städas är fria från föremål, disk, kläder, leksaker, elektronik och annat som hindrar arbetet.
  • Kyl, frys, spis, tvättmaskin och liknande apparater ska vara urkopplade, tömda, avfrostade och framdragna om städning ska ske bakom eller under dem.
  • Om bostadens skick vid städtillfället inte överensstämmer med den information som lämnats vid bokning, t.ex. vid kraftig nedsmutsning, byggdamm, mögel eller oväntat många ytor, har företaget rätt att avbryta uppdraget. Om arbetet ändå ska utföras tillkommer en extrakostnad som baseras på uppskattad tid och insats, vilken måste godkännas av kunden i förväg.
  • Fönsterputsning, rengöring av förråd, garage eller andra biytor ingår endast om detta uttryckligen har avtalats.
Transporttjänster:
  • Gods som ska transporteras ska vara färdigpackat och placerat på en lättillgänglig plats om inte lastning ingår i uppdraget.
  • Kunden ansvarar för att informera om särskilt tungt, ömtåligt eller värdefullt gods vid bokning. Företaget förbehåller sig rätten att avböja transport av föremål som inte angivits i förväg.
  • Extra eller ospecificerat gods kan transporteras i mån av tid och plats, efter bedömning på plats och separat prissättning som godkänns av kunden.
Bygg-, renoverings- och hantverkstjänster:
  • Kunden ansvarar för att arbetsytor är fria från hinder, möbler och ömtåliga föremål innan arbetet påbörjas.
  • Om området inte är förberett enligt överenskommelse kan företaget avböja eller pausa arbetet tills förutsättningarna är uppfyllda. Kostnad för förlorad arbetstid kan då debiteras.
  • Avvikelser från det ursprungliga projektunderlaget (t.ex. dolda skador, felaktiga installationer, avvikande materialval) som medför merkostnader eller tillkommande arbetstid kommuniceras till kunden och kräver skriftligt godkännande innan vidare arbete utförs.

2.3 Närvaro vid avslut

  • Kunden bör vara tillgänglig vid avslut av arbetet för eventuell gemensam genomgång och godkännande på plats.

3. Priser och Betalning

  • Priser anges inklusive moms för privatpersoner, exklusive moms för företag.
  • Faktura skickas efter slutfört arbete, med 10 dagars betalningsvillkor om inget annat avtalats. 30 dagars betalningsvillkor gäller för företag.
  • Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelseavgift.
  • Instad förbehåller sig rätten att ta ut förskottsbetalning eller delbetalning, särskilt vid större uppdrag.

4. Reklamation och garanti

  • Eventuella fel eller brister i arbetet ska reklameras skriftligen inom 7 dagar från avslutad tjänst.
  • Reklamation ska vara tydlig och innehålla beskrivning samt eventuella bilder.
  • Instad åtgärdar godkända fel inom skälig tid utan extra kostnad.
  • Reklamationer som inkommer efter tidsfristen hanteras endast i undantagsfall.
  • Reklamation av bygg- och hantverkstjänster följer Konsumenttjänstlagen och gäller i enlighet med garantitid enligt gällande avtal.

5. Ansvar och Begränsningar

  • Instad ansvarar för skador som orsakats genom vårdslöshet vid tjänstens utförande.
  • Instad ansvarar inte för indirekta skador, följdförluster eller ekonomiska bortfall.
  • Kunden ansvarar för känsliga, värdefulla eller ömtåliga föremål – dessa ska packas eller skyddas separat.
  • Vid oförutsedda problem i fastighet (t.ex. mögel, konstruktionsfel, asbest, vattenläckor) ansvarar Kunden för att avhjälpa dessa innan arbetet fortsätter.
  • Instad ansvarar inte för fördröjningar orsakade av tredje part eller externa leverantörer.

6. Tilläggsarbete

  • Uppkommer behov av extra arbete utöver avtalad tjänst, informeras Kunden innan det påbörjas.
  • Tilläggsarbeten debiteras enligt gällande timpris eller överenskommelse.

7. Force Majeure

Instad är inte ansvarig för förseningar eller uteblivet utförande orsakade av händelser utanför företagets kontroll, inklusive men inte begränsat till:

  • Naturkatastrofer
  • Krig, terrorism eller upplopp
  • Pandemier och myndighetsåtgärder
  • Strejk eller konflikt hos underleverantör
  • Elavbrott, transporthinder, olyckor

Vid force majeure äger båda parter rätt att säga upp avtalet utan ersättningsskyldighet.


8. Integritet och Personuppgifter (GDPR)

  • Instad behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
  • Uppgifter sparas endast i den utsträckning som krävs för bokning, fakturering och kundkontakt.
  • Kunden har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering av sina uppgifter.

9. Tillämplig lag och tvistelösning

  • Svensk lag tillämpas på dessa villkor.
  • Tvist som inte kan lösas i samförstånd hänskjuts till allmän domstol. För konsumenter gäller eventuell tvist via Allmänna reklamationsnämnden (ARN) innan rättslig prövning.
  • Juridisk hemvist för företagstvister är Uppsala tingsrätt.

10. Ändringar av villkor

  • Instad förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor.
  • Aktuell version finns alltid tillgänglig på www.instad.se.
  • Vid större förändringar meddelas befintliga kunder innan de träder i kraft.

Kontaktuppgifter

Instad AB

Organisationsnummer: 559299-4007

E-post: info@instad.se

Webbplats: www.instad.se

Telefon: 018-555466


Vi uppskattar att du valt Instad och vill betona att din integritet är av högsta vikt för oss.